Conférence
Notice
Date de réalisation
Lieu de réalisation

MRSH Caen

Langue :
Anglais
Citer cette ressource :
La forge numérique. (2018, 16 mars). Manifesting Authorship from Trauma in Ian McEwan’s "Atonement" (2001) and "Sweet Tooth" (2012). [Podcast]. Canal-U. https://www.canal-u.tv/132601. (Consultée le 27 juillet 2024)

Manifesting Authorship from Trauma in Ian McEwan’s "Atonement" (2001) and "Sweet Tooth" (2012)

Réalisation : 16 mars 2018 - Mise en ligne : 29 août 2022
  • document 1 document 2 document 3
  • niveau 1 niveau 2 niveau 3
Descriptif

Cette communication a été enregistrée lors du colloque A diachronic approach to Ian McEwan’s fiction: from sensationalism to ethical writing qui s'est tenu à Caen les 16 et 17 mars 2018, organisé par l'Equipe de recherche interdisciplinaire sur la Grande-Bretagne, l'Irlande et l'Amérique du nord (ERIBIA). Ian McEwan est un auteur britannique contemporain majeur et prolifique. Enfant terrible à qui ses premières œuvres ont valu le surnom de “Ian Macabre”, lauréat du prestigieux Booker Prize en 1998 pour son roman Amsterdam et de nombre d’autres prix littéraires pour Atonement (2001) – au programme de l’agrégation 2018--il n’a cessé d’évoluer, de se réinventer et d’expérimenter avec les codes narratifs, avec par exemple Sweet Tooth (2012, un genre de roman d’espionnage) ou Nutshell, son dernier roman paru (2016), une réécriture originale et pleine d’esprit de Hamlet. Une rétrospective critique de l’ensemble de son œuvre par des intervenants internationaux et en présence de l’auteur lui-même mettra en avant l’intérêt et la diversité de sa production littéraire.

Abstract

Ian McEwan’s Atonement (2001) and Sweet Tooth (2012) explore the formative and transformative effects of trauma on the human psyche, as well as the question of authorship as a process which emerges from individual traumatic experiences.

In both novels, the concern with human nature is built around the differences between the ordinary being and the being constructed through the production and consumption of fiction. Upon undergoing a traumatic experience (such as witnessing an act they are not ready to or facing an event they are not equipped to deal with), characters and narrators Briony Tallis and Tom Haley develop as ‘authors’ who fully embody their self-made roles by the end of the(ir) narratives. Furthermore, both ‘authors’ present their authoritarian, metafictional twists in a remarkably similar way.

This article will analyse how McEwan’s exploration of trauma rests on its resolution and on the coping mechanisms employed by these two characters. It will also discuss how 'authorship' transcends mere escapism to become the defining feature of the character’s identities, given that, after having experienced situations that previously rendered them powerless, the characters regain control over their lives through the act of becoming ‘authors’.

Sur le même thème